Rudy Veraar
Praktisch communiceren met effect
- december 17, 2018
- , 12:30 pm
Communiceren in een snel veranderende wereld
Je hebt het gevoel dat je als ondernemer stil staat, en alles om je heen steeds sneller en sneller gaat. Je hebt het idee dat je het niet meer kunt bijbenen. Je merkt dat de huidige wereld een omgeving is waar communicatie en marketing steeds belangrijker is.
Het wordt steeds duidelijker dat goed communiceren een belangrijke, zo niet essentiële factor is in bijvoorbeeld het marketing en verkoopproces. Jij wilt jezelf, je bedrijf en je product onder de aandacht brengen om meer winstgevende klanten aan te trekken. Tijdens een pitch, presentatie, netwerkgesprek en al die andere momenten wil jij voorbereid zijn zodat jij je perfect afstemt op je klant en je boodschap overbrengt.
Meer klanten, meer omzet
Je beseft dat communicatie de sleutel is tot het verkrijgen van die prachtige opdracht en extra omzet. Je merkt meer en meer dat je communicatief sterk moet zijn om je klant te behouden en nieuwe klanten te maken.
Als ondernemer, manager, verkoper en leider zie je dat collega’s met betere communicatievaardigheden beter scoren. Zij bouwen een duurzame relatie op met hun klant. Dat wil jij ook.
Om een team beter te kunnen leiden is naast leiderschap ook effectieve communicatie nodig.
Her en der leer je een truc en soms lijkt het te werken. Maar het is allemaal zo vermoeiend. Je bent een beetje klaar met de losse tips en trucs. Je zoekt naar iets om een goede basis te leggen met blijvend resultaat.
Ontbrekende tools en frustratie
Ja, ik weet het. Je krijgt veel (geheime) theorieën voorgeschoteld die zogenaamd de oplossing zijn. Maar niets blijkt minder waar. Ze bieden geen praktische en werkende tools. Veel theorie zonder een praktisch werkende methode.
Je merkt dat er meer nodig is om echt resultaat te verkrijgen om jezelf, je bedrijf en je product in de spotlight te zetten. Het ontbreekt je aan goede tools en dat frustreert je.
Benutten van kansen met de juiste communicatieve vaardigheden
Het biedt kansen als je wel de juiste strategie en tools in handen hebt. Een mogelijkheid om anderen achter je te laten en er uit te springen. Praktische communicatie-tools die jij kunt in zetten als mens, ondernemer, personeelslid, werkgever, verkoper, consultant, analist, coach, trainer en leider.
Waar en hoe start ik dan?
Start met echt OBSERVEREN van je klant en jezelf. Observeren is een belangrijke tool in relatie tot het klantcontact. Het draagt bij aan het echt contact maken met je klant en een eerste stap om inzicht krijgen in wat voor hem/haar belangrijk is.
- Hoe zit je klant erbij tijdens het gesprek?
- Hoe zit jij er zelf bij, afgestemd op je klant?
- Heb jij een actieve, aandachtige houding?
- Welke woorden gebruikt je klant?
- Wat valt je op in de omgeving van de klant?
- Wat is belangrijk voor je klant?
Gebruik wat je ziet en hoort in het gesprek. Gewoon doen, experimenteer en leer het te gebruiken. De eerste keer zal het zeker niet meevallen. Daarna zal het steeds makkelijker gaan.
Kan je nog meer halen uit het observatieproces om in te spelen op de markt, je klant en het hoofd te bieden aan je concurrent? Zeker.
Ontdek nog meer diepgang en mogelijkheden over het observatieproces in een van onze trainingen.
Aarzel niet, neem het heft in handen.
Wil jij perfect afstemmen op je klant en meer winstgevende klanten en omzet? Wil jij nu stappen zetten om te excelleren op jouw gebied? Is het nu jouw tijd of tijd om jezelf of jouw organisatie een voorsprong te geven? Leer expert-communicatievaardigheden.
Wil jij je gereedschapskist vullen met nieuwe praktisch werkende tools? Lees meer en meld je direct aan voor de super praktische workshop “Business-wijs communiceren”. Lees meer over deze training