Logo - Ruvesteps 2019 versie 0.1 - 6000-wit
Puzzelstukjes-pitch
Rudy Veraar

Rudy Veraar

Pitch je business

Share on facebook
delen
Share on twitter
delen
Share on linkedin
delen
"Pitch je business" is niet iets dat je zo even tussendoor doet of iets dat je onbewust ter sprake brengt. Het is iets dat jij bewust en weloverwogen doet en hebt voorbereid volgens een aantal stappen. Jij start toch ook met een prikkelende opening en komt daarna pas met de 4 onderdelen van een business pitch?

Praten over je business

Praten, praten en nog eens praten. Nee, je wilt niet doelloos praten in de hoop dat je toevallig iemand treft die je product of dienst afneemt. Je wilt de buitenwereld kenbaar maken wat jij te bieden hebt. Je opzet is om in te spelen op aanwezige behoeften die aansluiten op jouw product of dienst.

De kunst is om je klant te voorzien van de ontbrekende puzzelstukjes.

“Pitch je business met beeld en geluid”

Pitchen met beeld en geluid

Je kunt een prachtige pitch samenstellen en continue en overal je volledige verhaal afsteken. Een elevator pitch moet echter prikkelen zodat de ander het idee krijgt dat jij het ontbrekende puzzelstukje in handen hebt. Je doel is om mensen nieuwsgierig te maken zodat ze doorvragen naar wat jij voor hen kunt betekenen.

Je wilt wel dat er interesse is voordat je verder gaat. En bovendien wil je een beeld op hun netvlies en daarmee in hun hoofd achterlaten. Een indruk of beeld van jou en wat je doet. Je wilt immers dat ze jou en je woorden herinneren. Wellicht dat ze in een latere fase gebruik willen maken van wat jij te bieden hebt of ze vertellen anderen over jou. Een prikkelende opening kan hierbij helpen.

“Laat jouw business in het geheugen van de ander achter”

Prikkelende opening

Je start je pitch met een prikkelende opening en laat direct daarna een stilte vallen. Een prikkelende opening kan een pakkende zin zijn waarmee je kunt vastellen of de ander (nog) interesse heeft. Volgt er een reactie op je opening? Wellicht een vraag? Een non-verbale reactie zoals een knikje of een glinstering in de ogen van de ander? Ga dan verder en kom met de rest van je pitch.

“Prikkel anderen met je opening om een vervolgstap te zetten”

Bedenk bijvoorbeeld een zin die op een mooie of leuke manier vertelt over wat jij doet. Ontdek de kern(woorden) in je verhaal en maak een pakkende zin die beeldend is en bij jou en je business past. Elk woord in je zin heeft namelijk, als het goed is, een onderliggend verhaal en is verbonden met de rest van je pitch.

Enkele voorbeelden om je aan het denken te zetten:
  • “Ik ben die kleurrijke business-brains die je inzet om versnelde groei te realiseren in je bedrijf”
  • “Ik leer ondernemers zichzelf zichtbaar te maken zodat hun producten zichzelf verkopen”
  • “Ik geef ondernemers praktische tools om hun business-verhaal winstgevend te verspreiden” 

Pitch je business

Je pitch voor je business is opgebouwd uit 4 onderdelen:
  1. Je doelgroep: wie help jij met je product of dienst?
  2. Het probleem (pijn) of de behoefte: waar heb jij een oplossing voor?
  3. Wat is precies jouw oplossing?
  4. Wat is het resultaat? Wat levert jouw oplossing de ander op?
Een voorbeeld van een elevator pitch voor je business zou kunnen zijn: Ik begeleid ondernemers (= doelgroep) die hun business-verhaal niet goed (genoeg) kunnen presenteren (= probleem) door ze een praktische aanpak te geven (= oplossing) die ze meer resultaat oplevert, nu en in de toekomst (= opbrengst).
 
Afhankelijk van de situatie vraagt het wat flexibiliteit om in te spelen op de ander. Het kan dus voorkomen dat het niet mogelijk is om zowel de prikkelende opening en de stilte in combinatie met de overige onderdelen in te zetten.
Als je gesprekspartner geen interesse toont, gooi het over een andere boeg. Stel bijvoorbeeld een paar vragen over waar hij of zij mee bezig is. Wellicht dat dit een ingang geeft om alsnog op aan te sluiten of later op terug te komen.
 
Voorbereiding en oefening geeft je in elk geval een groot voordeel om je te onderscheiden van je concurrent. Zorg voor een goede eerste zin waardoor iemand wordt aangespoord om meer te willen weten. Gemakkelijk is dit niet. Blijf sleutelen aan en experimenteren met je openingszin en de rest van je pitch. Blijf schaven en verfijnen.
 

 Wil je advies om jouw mogelijkheden te ontdekken? KLIK Hier

 

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email
Share on google
Share on whatsapp