Rudy Veraar
Pitch je business
Praten over je business
Praten, praten en nog eens praten. Nee, je wilt niet doelloos praten in de hoop dat je toevallig iemand treft die je product of dienst afneemt. Je wilt de buitenwereld kenbaar maken wat jij te bieden hebt. Je opzet is om in te spelen op aanwezige behoeften die aansluiten op jouw product of dienst.
De kunst is om je klant te voorzien van de ontbrekende puzzelstukjes.
“Pitch je business met beeld en geluid”
Pitchen met beeld en geluid
Je kunt een prachtige pitch samenstellen en continue en overal je volledige verhaal afsteken. Een elevator pitch moet echter prikkelen zodat de ander het idee krijgt dat jij het ontbrekende puzzelstukje in handen hebt. Je doel is om mensen nieuwsgierig te maken zodat ze doorvragen naar wat jij voor hen kunt betekenen.
Je wilt wel dat er interesse is voordat je verder gaat. En bovendien wil je een beeld op hun netvlies en daarmee in hun hoofd achterlaten. Een indruk of beeld van jou en wat je doet. Je wilt immers dat ze jou en je woorden herinneren. Wellicht dat ze in een latere fase gebruik willen maken van wat jij te bieden hebt of ze vertellen anderen over jou. Een prikkelende opening kan hierbij helpen.
“Laat jouw business in het geheugen van de ander achter”
Prikkelende opening
Je start je pitch met een prikkelende opening en laat direct daarna een stilte vallen. Een prikkelende opening kan een pakkende zin zijn waarmee je kunt vastellen of de ander (nog) interesse heeft. Volgt er een reactie op je opening? Wellicht een vraag? Een non-verbale reactie zoals een knikje of een glinstering in de ogen van de ander? Ga dan verder en kom met de rest van je pitch.
“Prikkel anderen met je opening om een vervolgstap te zetten”
Bedenk bijvoorbeeld een zin die op een mooie of leuke manier vertelt over wat jij doet. Ontdek de kern(woorden) in je verhaal en maak een pakkende zin die beeldend is en bij jou en je business past. Elk woord in je zin heeft namelijk, als het goed is, een onderliggend verhaal en is verbonden met de rest van je pitch.
- “Ik ben die kleurrijke business-brains die je inzet om versnelde groei te realiseren in je bedrijf”
- “Ik leer ondernemers zichzelf zichtbaar te maken zodat hun producten zichzelf verkopen”
- “Ik geef ondernemers praktische tools om hun business-verhaal winstgevend te verspreiden”
Pitch je business
- Je doelgroep: wie help jij met je product of dienst?
- Het probleem (pijn) of de behoefte: waar heb jij een oplossing voor?
- Wat is precies jouw oplossing?
- Wat is het resultaat? Wat levert jouw oplossing de ander op?
Wil je advies om jouw mogelijkheden te ontdekken? KLIK Hier