Rudy Veraar
- december 22, 2018
- , 2:00 pm
Een ondernemer is net een detective
Observeren als tool om kansen te ontdekken
Je loopt een beetje rond, zo aan het eind van het jaar, door het winkelcentrum. Je kijkt, luistert en merkt op dat mensen druk bezig zijn met zichzelf en de tijd van het jaar. Tja, feestdagen. Sinterklaas net achter de rug. Nu met de Kerst in aantocht, denk je terug aan het feit dat je pas een beetje sneeuw hebt gezien en dat het koud was en nu nog steeds is. Je denkt wellicht verder aan het samen zijn met vrienden of familie en de warmte die daar is. Natuurlijk denk je ook als ondernemer aan welke acties jij hebt uitgevoerd of gaat uitvoeren om klanten te trekken in deze periode. En op welke manier jij meer winstgevende klanten trekt in het nieuwe jaar. Een plan helpt je daarbij.
Observeren mensen en concurrentie
Om inspiratie op te doen observeer je de mensen in het winkelcentrum, de handelaren, verkopers en etalages, uitstallingen en promoties die winkeliers uitvoeren. En je beperkt je niet tot jouw branche. Nee, je let op diverse sectoren om ideeën op te doen. Wat je opmerkt is dat ze veel van hetzelfde doen. Weinig vernieuwend, over het algemeen de standaard schreeuw-reclame. Schreeuwen dat je een fantastisch product hebt en dat jij het echt moet gebruiken (kopen). Je merkt dat er niet echt contact wordt gemaakt met de klant door iets te vragen of stil te staan bij de klant. Nee, geen vragenlijsten en dan direct VERKOPEN. Nee, eerst aandacht geven, veel aandacht zodat ze je een beetje leren kennen.
Aandacht als opstapje
Jij wilt mensen meer aanspreken, uitnodigen want je merkt dat dat is wat mensen aantrekt. Je observeert en ziet dat mensen intresse tonen als er aandacht aan hen wordt gegeven. DAT is dus een eerste stap. GEEF JE KLANT AANDACHT. Dat is het eerste stapje om je klant uit te nodigen om een kijkje te komen nemen in je winkel. Of dit nu online of offline is. Elke klant verdient toch in eerste instantie aandacht? Waarom gebeurt dat dan vaak niet? Teveel werk?
Aandacht is de eerste stap naar goed contact
Wil jij dat je klanten naar je LUISTEREN dan zal je hen eerst moeten observeren en luisteren naar wat zij willen. De juiste vragen stellen kan je daarbij helpen. De combinatie van OBSERVEREN, LUISTEREN en het stellen van de juiste VRAGEN is de eerste aanzet naar een goed contact met je klant. En goed contact met je klant kan leiden tot meer omzet. En dat is wat je als ondernemer ook wilt.
Wil jij een volgende stap zetten om excellent te communiceren met je klanten, leveranciers, partners waardoor jij meer omzet verkrijgt? JA? Dan is de training Business-wijs communiceren geschikt voor jou als ondernemer, professional of voor je teamleden.