Een vernieuwende smaak
Ik zat in de auto en luisterde naar radio 538. Een stukje muziek met daarbij een leuk praatje.
Een praatje over een kroket en rookworst die keer!
In deze uitzending kwam de nieuwe kroket van FEBO aan de orde.
Een soort kruising tussen een gewone kroket en een rookworst.
In de studio werd de rookworst-kroket geproefd.
De reacties waren divers.
De een zei dat hij het wel lekker vond. Een ander raakt in de war door de combinatie van smaken.
Ik vind het een leuk voorbeeld om iets duidelijk te maken.
Het is naar mijn idee een benadrukking van het feit dat wij als mens niet alleen eten beleven op basis van onze smaakbeleving.
En dat een beleving in het algemeen afhankelijk is van diverse factoren die ons wel of niet iets laten doen.
Verwachtingen
Als mens hebben we een bepaalde verwachting hoe iets zou moeten smaken.
Dit doen op basis van onze eerdere ervaringen met eten en drinken.
Bij een kroket denken we direct aan een krokante korst.
Bij de de rookworst aan een sappig stukje vlees.
Maar wat betekent die combinatie nu? Wat is dan onze verwachting?
Voor de een kan dit een uitdaging zijn om dit te proeven. Deze persoon stelt zicht open voor iets nieuws.
Terwijl een ander er absoluut niet voor openstaat. En dit heeft niet altijd te maken met het feit dat die persoon een van de twee producten niet lust.
Het onbekende maakt dat er geen idee is wat te verwachten en dat zorgt voor een gesloten deur.
De invloed van onze zintuigen
Het blijkt dat bij het proeven en ervaren van voedsel en drinken niet uitsluitende de smaakervaring belangrijk is. Ook het zien van het voedsel en de omgeving en hulpmiddelen die gebruikt worden dragen bij aan de smaakbeleving.
Auditieve aspecten (geluiden)
Het geluid blijkt invloed t hebben op onze smaakbeleving. De verwachting dat een bepaald type voedsel, zoals bijvoorbeeld bleekselderij knapperig moet zijn schept een verwachting. Bij een keuze wordt dat getoetst aan een vaak eerdere beleving en die vertelt ons dat er een knapperig geluid bij hoort.
Visuele aspecten ( zien)
Wat we zien heeft ook invloed op onze smaakbeleving. De kleuren die gebruikt worden bij de presentatie en ook de kleur van het eten (en drinken) beïnvloed te beleving.
Zo wordt bij het voedsel de kleur rood geassocieerd met zoet, groen met zuur, wit met zout en zwart met bitter. Dit is ook van toepassing op de borden waarop de maaltijd op wordt gereserveerd. Hierbij is de opmaak van het eten op het bord ook een aspect dat de gehele beleving beïnvloed.
Kinesthetische aspecten (voelen)
Welk gevoel we krijgen als we iets horen, zien of proeven (prettig of niet prettig, vaak op basis van eerdere ervaringen) speelt uiteraard mee. Het gevoel dat naar boven komt bij bepaald voedsel kan er voren zorgen dat we het lekker of niet lekker vinden (of zelfs een afkeer hebben).
Inzicht in wat jou en anderen beïnvloed
Besef dat ook jij wordt geleid door je (eerdere) ervaringen en dat jij daardoor verwachtingen hebt. Om je open te stellen voor andere dingen en mensen en je in staat te stellen om te (her)ontdekken lijkt het daarom interessant om er soms blanco in te gaan.
Lukt dat altijd? Zeker niet.
Je kunt jezelf wel trainen om hetgeen er in de wereld en in jezelf omgaat op een andere manier te beleven. Wees bewust van de verschillende zintuigen die je gebruikt en andere mensen gebruiken. Op deze wijze krijg je meer inzicht in wat jou beïnvloed en hoe andere mensen beïnvloed worden.
Wil jij jezelf op een positieve manier beïnvloeden of andere mensen beïnvloeden?
Benut jouw mogelijkheden door het volgen van onze trainingen of maak gebruik van onze coachingstrajecten.