Rudy Veraar
6 tips voor een perfecte pitch
Pitchen met een doel
Je bent CEO, directeur, consultant, analist, advocaat, auteur of hebt een andere functie die van je vraagt dat jij het verhaal vertelt. Jij dient goed geformuleerd en to-the-point de boodschap over te brengen op anderen om je product te verkopen, een deal te sluiten of geld binnen te halen.
Een goed opgezette pitch kan een enorme bijdrage leveren om deuren te openen en te krijgen wat je wilt. Daarom deel ik hieronder 6 tips die je kunnen helpen bij je voorbereiding van een pitch.
- Hou het simpel
- Vraag jezelf af wat de ander er aan heeft
- Wees zo concreet mogelijk
- Gebruik je passie
- Leg de nadruk op een duurzame relatie
- Laat zien dat je de benodigde kennis en ervaring hebt
Hou het simpel
Vraag jezelf af wat de ander er aan heeft
Bedenk van te voren wat je doelen zijn, wat je wilt geven (bijvoorbeeld een percentage van je bedrijf voor een financiering) en wat jij nodig hebt om je doelen te bereiken.
Daarnaast ga je na wat het de andere partij oplevert. Vraag jezelf af waar de toegevoegde waarde zit voor de ander en of je goed inspeelt op de behoefte van je klant, opdrachtgever of investeerder.
Wees zo concreet mogelijk
Het lijkt een inkoppertje maar het blijkt in de praktijk vaak lastig om to-the-point te komen. Bedenk wat je moet vertellen over jezelf, je product en je bedrijf en beperk je tot het hoognodige. Schrap al het overbodige.
Gebruik je passie
Laat horen, zien en merken dat jij achter jezelf, je product en je bedrijf staat. Spreek vanuit je hart en doe dit met passie. Laat ze jouw betrokkenheid voelen. En doe dat vanuit de rol die jij inneemt en als jezelf.
Leg de nadruk op een langdurige relatie
De wereld en de markt is aan verandering onderhevig. Deze continue beweging vereist dat jij voortdurend meebeweegt. Laat merken dat jij een visie hebt die hier rekening mee houdt waardoor ze jou als partij zien waar ze voor een langere tijd mee in zee kunnen gaan.
Laat zien dat je de benodigde kennis en ervaring hebt
Vertel over je organisatie, de projecten die je al hebt gedaan, de partners die op jou vertrouwen en de aanwezige kwaliteiten, kennis en ervaring. Laat merken dat je inventief en innovatief bent waardoor ze ontdekken dat jij je bedrijfsmatig blijft ontwikkelen.
Stem je pitch af op je publiek door rekening te houden met de diversiteit aan toehoorders en neem de tijd om je voor te bereiden.
Wil je advies om jouw mogelijkheden te ontdekken? KLIK Hier!